روایت نیوزویک از فناناپذیری تفکر حماس

درحالیکه حدود یک ماه ونیم از اقدام رژیم صهیونیستی در راستای آنچه عملیات برای نابودی حماس عنوان شده می‌گذرد، نشریه آمریکایی نیوزویک در روایتی "تفکر حماس" را نابود نشدنی خواند.

به گزارش تحریریه، نشریه نیوزویک در گزارشی نوشت که اگرچه هدف از عملیات اعلام‌شده از سوی بنیامین نتانیاهو و متحدان دولت اضطراری‌اش نابودی حماس در سراسر منطقه است. اما با وجود اینکه ۶ هفته از این جنگ می‌گذرد سران نظامی و سیاسی ارشد حماس همچنان بر سر کار هستند و صدها اسرائیلی نزد گروه‌های فلسطینی در اسارت به سر می برند. هنوز هیچ برنامه مشخصی برای چگونگی کنترل غزه پس از بیرون کردن حماس (اگر محقق شود) از این منطقه فلسطینی وجود ندارد.

این نشریه آمریکایی در این گزارش آورده است: وضعیت کرانه باختری نیز در حال حاضر ملتهب است. درحالیکه از حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر) بیش از ۱۶۰ فلسطینی در آنجا بر اثر حملات ارتش اسرائیل و شهرک نشینان جان خود را از دست دادند، اما به رغم کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین بر کرانه باختری، حماس همچنان در آنجا قدرتمند است و گروه‌های مسلح آن احتمالا به عملیات ادامه می‌دهند. در همین حال درگیری اسرائیل با جنبش حزب‌الله لبنان در مرز شمالی ادامه دارد و حمله پهپادی و موشکی مقاومت یمن از دریای سرخ نیز قطع نشده است.

زمانیکه جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا در مه سال ۲۰۰۳ حمله کشورش به عراق را "انجام شده" خواند، کمتر کسی در دولت او عمق بی‌نظمی و خشونت منطقه‌ای در آینده را پیش بینی می‌کرد. این مساله می‌تواند برای نتانیاهو که احتمالا آینده سیاسی‌اش پس از جنگ غزه در خطر خواهد بود، نیز صادق باشد.

نیوزویک با اشاره به عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه و اقدام آن برای جستجوی تونل‌های حماس، به نقل از مایکل میلشتاین رئیس سابق بخش امور فلسطینی در اطلاعات نظامی ارتش این رژیم نوشت که حمله به بخش شمال نوار غزه احتمالا مرحله اول از یک عملیات بسیار بزرگتر است.

میلشتاین که اکنون در مرکز مطالعات آفریقا و خاورمیانه موشه دایان در دانشگاه تل آویو کار می‌کند، گفت: حماس اکنون عمدتا در بخش شمال شرقی غزه در شهر خان یونس متمرکز است.

به نوشته نیوزویک، این شهر زادگاه یحیی سنوار رهبر حماس در نوار غزه و محمد ضیف فرمانده شاخه نظامی حماس با نام گردان القسام است. اما نابودی یک سازمان مقاومتی با روابط عمیق در جمعیت فلسطینی احتمالا امکان پذیر نباشد. میلشتاین در این خصوص گفت: "برخلاف سناریویی که شما تعریف کردید، حماس به احتمال زیاد هرگز نابودشدنی نباشد، چون حماس یک تفکر است، این یک ایدئولوژی است."

این نشریه بر این عقیده است که از ۷ اکتبر تاکنون این ایدئولوژی حتی با جان باختن ۱۱ هزار و ۴۷۰ فلسطینی تقویت نیز خواهد شد.

رئیس سابق امور فلسطینی در اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: حماس حتی با شکست سیاسی هم می‌تواند خود را به عنوان یک نیروی سیاسی بازسازی کند و شاخه نظامی خود را بازیابد. سناریو منفی‌تر اینکه حماس به عنوان یک نیروی زیرزمینی اقدام خواهد کرد، آنها تلاش می‌کنند تا هرگونه وضعیت یا توافق که در غزه ایجاد می‌شود را تضعیف نمایند.

میلشتاین گفت: "هیچ کس واقعا نمی‌داند" چه سناریویی پس از تهاجم زمینی وجود خواهد داشت. شما نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. هر نوع مشکل یا چالشی که در غزه پدید آید به صورت مستقیم بر امنیت اسرائیل تاثیر می‌گذارد.

به اعتقاد وی، حتی پس از نابودی دفتر سیاسی حماس و از بین بردن زرادخانه و تمام تسلیحاتش، این گروه به یک چالش برای هرگونه سناریویی در آینده غزه تبدیل می‌شود.

منبع: ایرنا

پایان/

۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 28129

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =